De afgelopen jaren ben ik ivm een aantal trainingen eens nog wat dieper in het onderwerp Creativiteit gedoken. Tot mijn plezier bleek er veel gedegen wetenschappelijk onderzoek naar creativiteit te bestaan, met ook concrete en gefundeerde aanbevelingen.
Als je nieuwe producten of concepten wil ontwikkelen, originele oplossingen voor een bestaand probleem wil vinden, nieuwe toepassingsmogelijkheden wil creëren, dan helpt het om te weten dat over het creatieve en innovatieproces op zich, al goed is nagedacht.
Innovation Engine
Vanuit Harvard geeft professor Tina Seelig met haar Innovation Engine heel helder aan wat de drijvende krachten en de randvoorwaarden voor innovatie en creativiteit zijn: op individueel niveau gaat het dan om verbeelding, kennis en attitude, en op omgevingsniveau om cultuur, habitat en hulpbronnen. In deze eerdere blog ga ik uitgebreid in op deze Innovation Engine.
Creatieve proces
Het creatieve proces is het proces om tot bruikbare ideeën voor het oplossen van een probleem te komen. Dit proces begint met het stellen van een Creatieve Vraag (of, om in de termen van Robert Schulte te blijven, een HKJ vraag: een Hoe Kun Je vraag). De vraag is sturend in de oplossingsrichting.
Elk creatief proces vaart wel bij een structuur van herhaaldelijk divergeren en convergeren: eerst veel ideeën generen, bijvoorbeeld door associëren, moderne brainstorm, andersom denken of TRIZ, dan de ideeën ordenen en overzicht creëren, van daaruit weer door associëren, dit proces zo vaak als nodig herhalen en dan uiteindelijk convergeren van wilde ideeën naar bruikbare ideeën.
Al deze fases zijn essentieel om tot een maximale output te komen. En zoals Einstein het ooit verwoorde: als een idee in eerste instantie niet absurd lijkt, dan is het geen goed idee.
Leren
Wat voor mij heel geruststellend was om in de literatuur bevestigd te krijgen dat verbeelding en innovatievermogen trainbaar zijn. Wil je meer weten over het trainen van je verbeelding, lees dan zeker deze blog nog eens terug.
Aanbod
Inmiddels hebben we vanuit Barcavela al een hele serie leuke, uitdagende en inspirerende activiteiten op het gebied van creativiteit mogen verzorgen; van korte workshops tot procesbegeleiding, van inspiratie tot daadwerkelijke veldtesten.
We hebben nu ook een uitgewerkt aanbod van losse workshops, workshopcycli, 1, 2, en 3 daagse trainingen en interne en externe procesbegeleiding. Wil je zelf eens proeven en oefenen met creativiteit en innovatie: Op dinsdagavond 25 april verzorg ik weer eens een kennismakingsworkshop over Creativiteit. Informatie vind je hier.
Realiseer je overigens dat er een lange weg kan liggen tussen een idee en een een innovatie:
an invention is a new idea
innovation is bringing an invention to to the world
Innovation is about having impact!
Literatuur en inspiratie:
InGenius: A Crash Course on Creativity Tina Selig (2012). ISBN 10: 0062020706
TRIZ for Engineers, Karen Gadd (2011). ISBN 10 0470741880
Modern TRIZ , Michael Orloff (2012). ISBN 10 3642252176
Creatieve actie methodologie, Paul Delnooz (2010). ISBN10 904730134X
Creativiteit Hoe ? Zo ! Igor Byttebier (2002). ISBN10 9020950177
Nieuwe produkten bedenken, Gijs van Wulfen (2006). ISBN10 9043012254
CoachBox creativiteitsoefeningen, Alexander Heijnen
COCD Box
Niet vergeten:
Kennismakingsworkshop Creativiteit, op dinsdagavond 25 april 2017. Informatie vind je hier.