Van bijna elke leidinggevende wordt tegenwoordig verwacht dat hij of zij coachend kan leidinggeven. Maar wat houdt dat nu in? En hoe doe je dat dan het beste?

In het Tijdschrift voor Coaching werden daar een aantal interessante tips voor gegeven, die ik graag met je deel.

Coach vraaggestuurd

Iemand zomaar vanuit het niets gaan coachen, wordt vaak niet zo gewaardeerd. Op ongevraagde bemoeizucht zit niemand te wachten. Het initiatief hoort te liggen bij degene die gecoacht wil worden. Ga dus niet op eigen initiatief coachen, maar bevestig dat je graag wil coachen als je collega daar om vraagt, zonder erbovenop te springen.

Creëer een moment

Om iemand echt goed te kunnen coachen, maak je daar een specifieke afspraak voor. Door een afspraak te maken, die ruim in te plannen en de juiste setting te creëren, is de kans groter dat je je collega ook echt goed kunt helpen. Neem er rustig de tijd voor. Maak duidelijke afspraken over hoeveel tijd je hebt en bespreek wat je collega prettig vindt. Merk je dat er veel meer te bespreken is, maak dan een vervolgafspraak zodat je er nog dieper op in kunt gaan. Vaak kom je dan nog meer te weten over wat er onderliggend nog speelt.

Verhelder je rol

Wanneer je een collega gaat coachen, is het allereerst belangrijk je rol te verhelderen. Dat begint met verkennen als een soort intakegesprek. Wat verwacht deze collega van je en waar kun je hem of haar bij helpen? Waar wil je het over hebben? Wil je even praten? Moet ik iets voor je doen? Luister goed waar iemand mee zit en hulp bij nodig heeft.

Gedachten ordenen

Er gaat op het moment dat een collega bij jou aanklopt zoveel door hem heen dat hij het even rustig wil krijgen in zijn hoofd. Door alles even overzichtelijk op een rijtje te zetten, krijg je je collega sneller op de juiste weg. Gebruik hier bijvoorbeeld een whiteboard voor of een stuk papier wat hij er later nog eens bij kan pakken.

Keuzes maken en handelen

Knopen doorhakken is vaak de beste manier om emoties een plek te geven. Daarvoor hoef je niet eens verstand te hebben van het onderwerp. Het gaat vaak over relaties en samenwerkingen tussen collega’s onderling, waarvoor je het vak inhoudelijk niet hoeft te kennen. Help je collega alle voors en tegens tegen elkaar af te zetten zodat hij een keuze kan maken. Zo vergroot je zijn zelfsturend vermogen en breng je hem verder in het werk.

Blijf objectief

Probeer niet uit eigen ervaring te gaan spreken. Dat is vaak niet relevant, dus wees daar bescheiden mee. Maak vragen van je kennis om je kennis en ervaring niet op te dringen. Heb je gedacht aan…? Zo voorkom je dat een collega in de verdediging schiet. Houd ook je eigen mening voor je. Heb je vooroordelen of rakelt iets oud zeer op, probeer dan objectief naar de vragen van je collega te blijven kijken. Je hoeft als coach niets op te lossen, alleen maar te luisteren. Dat helpt al enorm en laat respect zien.

Ken je grenzen

Soms zijn er factoren die de macht van een coachende leidinggevende te boven gaan. Als je collega ook kampt met depressieve klachten, slecht slaapt of bepaalde medicatie krijgt waardoor hij minder goed kan presteren, kun je coachen totdat je een ons weegt. Dan zijn er simpelweg factoren waar je geen invloed op hebt. Coach daarom vooral als iemand redelijk goed in zijn vel zit en ken je grenzen als coach.

Houd zakelijk en privé gescheiden

Een collega die een luisterend oor wil, wil persoonlijke betrokkenheid. Dat kan vakinhoudelijk zijn of van persoonlijke aard. Als het vooral persoonlijke problematiek betreft, kijk dan of je buiten werktijd af kunt spreken zodat je de belangen van de organisatie bewaakt.

Begeleid je collega zoals hij begeleid wil worden

Net als dat jij een bepaald type mens bent, is je collega dat ook. Is je collega erg introvert, respecteer dat dan en pas je daarop aan. Stel hem dan vooral op z’n gemak en zorg voor die vertrouwensband. Door juist extravert op een introverte collega te reageren, zal deze zich minder gemakkelijk openstellen voor jouw coaching.

Gebruik methodes en technieken

Er zijn verschillende methodes en technieken die je kunt gebruiken als houvast en om je gesprekken meer diepgang en structuur te geven. Elk gesprek is anders en de ene methode past beter bij je dan de andere. Zo zorg je voor een eigen manier van coachen en een optimaal resultaat.

Bron

Deze blog is afkomstig van het Tijdschrift voor Coaching, en is alleen op kleine onderdelen aangepast