Afgelopen maand gaven we weer een paar trainingen over work-life balance, stress en energiemanagement.

Wat ik mooi vind is om in die trainingen aandacht te besteden aan de perceptie van stress, aan onze evolutionaire ontwikkeling en de manieren waarop een organisme reageert op stressoren, maar ook aan nut en noodzaak van stress en stressresponses. Pas als dit allemaal bekend is, heeft het zin om in te gaan op stress- en energie-managementtechnieken.

4 energiesegmenten

In onze trainingen gaan we altijd uit van 4 energiemanagement-segmenten: mentaal, fysiek, emotioneel en spiritueel. Via deze link: Energietest naar Jim Loehr en Tony Schwartz kun je een energietest doen, gebaseerd op het werk van Loehr en Schwartz. Je kunt zien op welk segment je relatief goed of minder goed scoort.

Mentaal

Als je niet zo goed scoort op mentaal energiemanagement kun je een heel scala aan technieken inzetten: je kunt werken aan je vooronderstellingen, beter leren focussen, leren prioriteren, keuzes maken, time-management , pomodori-techniek inzetten, grenzen stellen, nee zeggen, leren delegeren.

Een van de technieken die veel deelnemers aangeven in te zetten in het mentale segment is het maken van een to-do lijst. Op zich een prima techniek, maar wel met een paar kanttekeningen; To-do lijstjes kennen meestal geen prioritering, alles staat frank en vrij door elkaar. Steek dus tijd in een prioritering: Eisenhower stelde al dat het belangrijk is om je aandacht vooral te focussen op belangrijke, niet urgente zaken. De meeste to-do lijstjes blinken net uit door een overdaad aan niet belangrijke zaken. Laat je tot-do lijst je niet leiden; laat je leiden door je prioriteiten: blijf kijken wat belangrijk is, prioriteer, evalueer, stel bij, en leef!

bundel je to-do lijsten en je krijgt de biografie van een niet-geleefd leven

Ik merk dat ik er zelf veel baat bij heb om te focussen; niet allerlei apps en social media open terwijl ik aan het werk ben, maar  puur bezig zijn met één taak; en dat is af en toe knap lastig.

Fysiek

Als je beter zou willen scoren op fysiek energie-management kan het zinvol zijn om meer aandacht te gaan besteden aan gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging, het inbouwen van down-time, en technieken als bewuste ademhaling, mindfullnes en yoga. Ik weet dat ik meer slaap nodig heb dan mijn echtgenoot, dus ik moet heel bewust een paar keer per week op tijd naar bed gaan. Ik weet ook dat ik elke dag moet bewegen; en als dat tennis is vind ik het leuk en kan ik me makkelijk daarvoor motiveren, maar voor de sportschool moet ik net wat meer moeite doen (en dat voelt dan pas naderhand altijd weer heerlijk)

 

Emotioneel

Beter scoren op emotioneel energie-management kan door meer tijd en aandacht te creëren voor echt contact, voor de mensen die er toe doen. Tijd maken voor plezier, ongegeneerd lachen, genieten van muziek of dans. Ook helpt het om minder te oordelen, en milder te zijn in je interpretaties van gebeurtenissen. Zelf dans ik sinds anderhalf jaar tango met mijn man; ondanks alle frustratie is het toch elke keer weer heerlijk om even emotioneel op te laden

Bezieling

Schwartz en Loehr hebben het over spiritualiteit, maar als dat te zweverig klinkt is bezieling wellicht een betere term voor jou.  Kiezen voor activiteiten die er echt toe doen, waar je plezier in hebt en waar je hart in ligt. Je waarden kennen en daarnaar handelen,  eigen keuzes maken. Ik ben nog steeds heel blij dat ik er twaalfeneenhalf jaar geleden voor heb gekozen om het werk te gaan doen dat ik écht wilde doen. Ik moest mijn gouden kooitje verlaten, afscheid nemen van een goedbetaalde baan, en mensen versleten mij voor gek, maar ik werd vrij! Ik kan waarde leveren aan mensen, teams en organisaties, ik geniet er elke dag van om kwartjes te zien vallen. Ik leer, deel en geef het beste wat ik heb.

En toen?

Hoe moet je deze technieken nu in praktijk brengen? Wat kan je er daadwerkelijk aan hebben? Het is lastig om door enkel te lezen daadwerkelijk iets anders te gaan dóén (alleen Chris kan dat)

We denken graag mee met jou hoe jij jouw energie beter kunt managen, en  hebben trainers en coaches die specifiek geschoold zijn om je bij te staan met jouw vraag. Esther Urlings bijvoorbeeld geeft yoga-les, Marga Rieu-Roosen is sterk in gezondheids-issues, en Mark van de Zwan is een kei in analyseren en confronteren. Neem gerust eens contact met ons op