Hoe goed je het ook bedoelt, soms valt een opmerking toch verkeerd.

We zijn met een team in de zorg intensief aan de slag met verbeterprojecten. Een aantal mensen is heel enthousiast actief in verschillende verbetergroepjes, zij nemen initiatieven, schrijven voorstellen, trekken anderen mee, en bereiken prachtige resultaten. We spreken onze waardering naar hun uit, en prijzen, ook in het teamoverleg, hun inzet en betrokkenheid.

Het effect van onze complimenten is helaas minder positief. De andere medewerkers voelen zich tekort gedaan!

De medewerkers die niet in een verbetergroepje zaten krijgen geen complimenten. Zij verwijten ons dat de waardering altijd naar de trekkers gaat . Zien wij dan niet dat zij harder moeten werken nu die paar enthousiastelingen met allemaal die projecten aan de slag zijn.  Als ZIJ bezig zijn met hun verbetergroepjes moeten de achterblijvers met minder handen aan  het bed alle werk verzetten. Eigenlijk zijn de achterblijvers degenen die al die projecten mogelijk maken, en hun extra inzet wordt niet gezien en niet gewaardeerd. En natuurlijk hebben ze gelijk. Zij moeten inderdaad harder lopen om de afdeling te laten draaien.

Moeten we de trekkers nu niet meer complimenteren? Jawel! zij zijn noodzakelijk voor de vereiste veranderingen. Maar we gaan ook diegenen die het reguliere werk doen meer complimenteren. We laten ze merken dat ook hun inzet noodzakelijk is en gezien wordt!

Teamresultaten

Bij sportteams zijn we er al lang achter, maar in werkteams vergeten we het soms: elke goede prestatie is een teamprestatie. Messi kan alleen maar scoren doordat er een team is dat hem in staat stelt om te scoren. Maartje Paumen heeft een team nodig om topscoorder te zijn.

Kwaliteitsverbetering is ook een teamprestatie; niet alleen de trekkers zetten zich in, maar het hele team zet zich in. En niet alleen de trekkers verdienen waardering, maar het hele team verdient waardering!

Meer weten over complimenten?

Lees ook eens deze eerdere blog over de fixed en de growth mindset van Caroll Dweck.